Imaginea tradițională a contabilului ne prezintă o entitate plictisitoare, opacă și la care apelezi numai în caz de nevoie. Însă pentru o companie contabilul poate fi cea mai valoroasă sursă de informații și un consilier important a cărui părere nu poate fi ignorată.
Este adevărat: unii contabili vor doar își îndeplinească minimul necesar prevăzut în contractul de colaborare dar în același timp mai multe sondaje de opinie plasează contabilul alături de avocat în ceea ce privește added value adus companiei.
Deci cum poate un contabil să merite acest loc de frunte?
Contabilul este un dirijor
Pe lângă organizarea cifrelor, un contabil valoros trebuie să știe și cum să le facă să cânte și un contabil implicat are deja câteva ”șlagăre” de succes în repertoriu:
Rapoartele lunare sunt baza serviciilor contabile dar lipsite de interpretare, analiză și recomandări, ele sunt la fel de folositoare ca un RMN neinterpretat de un medic specialist: cum poți să îți dai seama, ca antreprenor, dacă afacerea ta folosește resursele cât mai inteligent posibil sau unde poți face anumite economii.
Până și pregătirea acestor rapoarte poate aduce un plus valoare dacă primești exact raportul de care ai nevoie pentru a îndeplini toate normele legale. Simpla interpretare a legislației implică o cunoaștere fină și implicare totală din partea contabilului tău și îți poate oferi o perspectivă complet nouă a afacerii tale.
Mai presus de numere
Afacerile care vor să crească au nevoie de planificare strategică și de toate informațiile necesare pentru a lua cele mai dificile și de impact decizii.
Această planificare are nevoie să aibă loc odată la 3-5 ani și de un review cel puțin anual, iar perspectiva contabilului poate fi incredibil de valoroasă: el te poate ajuta să privești obiectivele și planurile tale cu un ochi critic și obiectiv și te poate îndruma în direcția cea bună – oare chiar este momentul potrivit pentru o extindere sau un produs nou? Va putea ține pasul firma cu suportul clienților? Putem acoperi costurile de angajare cu profiturile preconizate?
În mod evident un contabil nu trebuie să aibă competențe în marketing, producție și distribuție dar insight-urile lui pot crea cea mai bun structură de capital și pot furniza o fundație solidă de dezvoltare.
Un punct de plecare
Într-o lume determinată de conexiuni și rețele, compania ta nu își permite să se autoizoleze. De la informații la contacte suplimentare sau chiar angajați noi, ai nevoie de networking. Contabilii sunt perfecți pentru asta. Cu portofolii extinse în domenii cât mai variate, ei îți pot oferi piste valoroase pentru creștere afacerii tale.
Ai nevoie de un expert în HR? De un furnizor nou? De un avocat specializat? De o firmă de marketing? Cel mai probabil contabilul tău îți poate oferi o recomandare punctuală.
Concluzie
De la cifre care cântă, la arta fină a rapoartelor fiscale și la construirea unui plan de bătaie pentru afacerea ta, s-ar putea ca un contabil să fie resursa de care tu profiți cel mai puțin. Poate a venit momentul să purtați o conversație mai complexă!